Condemnen un conductor temerari per les dades de la ‘caixa negra’ d’un cotxe accidentat a Badalona el 2014

0
2338
Un jutjat penal ha condemnat un conductor a sis mesos de presó i quatre anys sense carnet per circular a 137 quilòmetres per hora i causar un accident amb ferits greus el 2014 a Badalona. La sentència és pionera perquè es va establir la velocitat del cotxe gràcies a la ‘caixa negra’ o EDR (event data recordar) del vehicle amb el qual va topar. Aquest aparell registra una gran quantitat de dades com les revolucions del motor o la velocitat del vehicle fins a cinc segons abans d’un impacte i va permetre calcular la velocitat del vehicle infractor, cosa molt poc habitual. A més, el conductor havia consumit alcohol.

Segons la sentència del jutjat penal número 27 de Barcelona del 22 de juny passat, es considera provat que cap a les 3.15 hores de la matinada del 15 d’agost del 2014, Ibán C.G., de 35 anys, circulava amb un Volkswagen Golf havent begut alcohol pel carrer Llull de Badalona en direcció a Mataró. Anava, com a mínim, a 137,8 quilòmetres per hora en un carrer amb limitació de 50 km/h, i portava una dona i dos homes com a passatgers. A la cantonada amb l’avinguda Alfons XIII va creuar la intersecció sense frenar. Per l’avinguda circulava un taxi que va parar al semàfor en vermell. Va travessar l’encreuament, sense poder-se dictaminar si ho va fer encara en vermell o quan ja s’havia posat verd, i va xocar amb l’altre cotxe, que circulava a gran velocitat. El taxista va patir lesions lleus, però la passatgera, de 38 anys, va estar un any en tractament per nombroses lesions importants a l’abdomen, extremitats i cap, i va quedar amb seqüeles permanents. Els ocupants del cotxe infractor van patir lesions com fractures vertebrals i de costelles, amb diverses setmanes de baixa. La patrulla de la Guàrdia Urbana de Badalona que va arribar al lloc dels fets va comprovar que el conductor del Golf feia molta olor a alcohol, tenia alteracions de l’estat d’ànim, parlava de forma nerviosa, inintel·ligible i repetitiva i va admetre haver-se drogat i begut. A la prova d’alcoholèmia va donar 0,45 mil·ligrams d’alcohol per litre d’aire expirat. Les proves de drogues no es van incorporar a l’expedient judicial. La novetat de la sentència és que es basa sobretot en l’informe pericial d’un enginyer que va utilitzar les dades de l’EDR per establir la velocitat dels dos vehicles. Això va fer canviar la postura de la fiscalia, que inicialment havia demanat l’absolució dels dos conductors en no poder-se establir quin dels dos s’havia saltat el semàfor. La ‘caixa negra’ de l’airbag del taxi va determinar que aquest havia sortit del semàfor a 34 km/h mentre el Golf anava a 138. Les conclusions sorgeixen dels càlculs de velocitat, frenada, percentatge d’acceleració i revolucions del motor en els 4,7 segons anteriors a l’impacte.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom