Parlem amb Maria Crespo, del Forn Bertran Mar

0
5881

Noèlia Villar

El Forn Bertran del carrer de Mar va obrir les seves portes fa més de 30 anys. Amb una tradició que data des de 1922 i amb els orígens a Mallorca, treballen cada dia per oferir el millor producte. Els agrada ser actius, tant en l’àmbit professional com social, i sobretot fer ciutat. El Forn Bertran Mar no només és un forn de pa, sinó que també és pastisseria, restaurant, servei de degustació, catering, tallers i visites. La Maria Crespo, és la quarta generació que està al capdavant de l’equip per mantenir amb la tradició.

No només vau estar tancats durant la pandèmia sinó que també ho vau fer quan la restauració va poder obrir les seves portes. Com us va afectar i perquè ho vau decidir així?

Durant la pandèmia vam haver de tancar del tot i que al segon confinament vam haver de fer un altre erto. Ens vam veure obligats a tancar l’activitat de nou. El nivell de clients era tan baix… El fet del teletreball va provocar que la nostra clientela habitual que són els treballadors deixessin de venir. No teníem clients i ens vam veure obligats a fer un pas enrere. El que vam fer va ser decidir esperar una mica. Tot i que a la tornada, econòmicament no va ser el que es diu un negoci, volíem tornar pel simple fet de ser-hi. Per a nosaltres, era pitjor estar tancats que desaparèixer per complet.

Com està sent la reincorporació?

La reincorporació a la feina habitual està sent molt lenta, molt progressiva. Estem tota l’estona pendents, vigilant les mesures, les distàncies… Això no és negoci. Tinc por que d’aquí a deu dies ens tornin a tancar. Actualment anem prenent petites decisions, en el nostre cas, en el moment del confinament no ens vam poder adaptar, i ara per ara tenim por de tornar a la mateixa situació d’aquells dies.

No només sou forn, sinó que també teniu servei de catering i feu visites. Com ha afectat la Covid a aquest tipus de serveis?ç

Realitzem cursets durant tot l’any. Fa cert temps va haver-hi un boom per fer pa a casa i ho vam aprofitar. No només això, sinó que és una cosa que ens agrada molt fer. També fem visites preparades per a les escoles de Badalona per als nens de primària. Aquesta també és una activitat que ens agrada molt, ja que jo recordo haver fet de petita aquests tipus de sortides i poder-les fer ara aquí és molt especial. Amb la covid tot això està parat. També fèiem molt de càtering, teníem molts clients molt fidels, des de gent que ens demanava menjars habituals que es faria algú a casa seva, fins a dinars que feiem per a laboratoris de Can Ruti quan hi havia dates especials o horaris molt marcats. El servei de catering tampoc s’ha reactivat.

Ara que venen les mones, com es preveu aquesta època tan important per als forns i pastisseries?

La veritat que ho preveiem amb bastant d’optimisme. L’any passat, degut a la situació que ens va tocar viure, ens vam adaptar i vam dedicar la venda a publicitar les mones per Instagram. Fèiem fotos, la gent ens trucava… Juntament amb dues persones més i una furgoneta, vam fer totes les entregues a domicili. S’ha de tenir en compte que les mones es comencen a preparar al gener-febrer, per tant quan al març ens van confinar ja teníem tota la xocolata llesta per vendre i ens vam haver d’adaptar perquè sortís a compte tot el que vam invertir i preparar per a aquelles dates. Aquest any l’experiència és que la gent va menys a restaurants, fa més dinars a casa i tornen les tradicions. Tornen perquè bàsicament no podem fer altres coses, no tenim res més a fer i per tant reprenem aquestes celebracions. Hi haurà més dinars a casa i això implicarà que es compraran més postres i més mones…

Després del succeït amb la pandèmia i la venda online, teniu pensat adaptar-vos i fer-ne vosaltres també?

Venda online com a tal, crear una pàgina web, tenir una persona encarregada de comptabilitzar les comandes, l’organització…. no. El que vam fer va ser buscar una plataforma que es diu Bakering que va crear un noi que està al gremi de forners. És com un Just Eat, però només per a forns artesans. La veritat que va ser una manera ràpida i eficaç de tenir solució a la venda online en aquell moment i actualment. Som conscients que la venda online ha vingut per quedar-se, però crear un apartat en la nostra web especialitzat en això, no ho tenim pensat. S’ha de tenir en conta, que no fem menjar ràpid. Si en un altra empresa demanen tres hamburgueses per al moment se la podran fer, si a mi em demanen una ensaïmada, no la puc entregar al mateix moment, aquesta ha de fermentar, necessita el seu temps… no podem adaptar el nostre forn a una venda ràpida online per als clients.

Quina és la clau per mantenir un negoci durant més de gairebé quaranta anys?

És molt dur, però ser-hi cada dia. Nosaltres, al ser una empresa familiar, un o altre sempre hi és. També si hi ha una cosa que és indispensable és la qualitat. Badalona no dóna segones oportunitats. Ho hem comprovat. No es pot fallar pel que fa a constància i servei. Hem vist en diverses ocasions com s’han anat obrint diferents forns, on podies consumir més quantitat de manera econòmica, però com que no és un producte de qualitat la gent no hi torna més. Lògicament aquests tipus de forns tenen el seu públic, però per lo general Badalona prefereix pagar més i que el producte sigui a bo. El mateix passa amb el tracte amb el client, com un dia vagin i no siguin atesos de bones maneres, no tornaran més.La nostre clau està aquí, en la qualitat i en ser-hi cada dia per als clients.

Què t’impulsa a seguir amb aquesta tradició?

És un estil de vida. No disposem de cap de setmanes ni d’horaris més fixos, però ahir mateix per exemple estava berenant al forn amb les meves filles com també ho feia fa anys amb els meus pares. Aquest setembre farà quaranta anys que vam obrir, i pensa, que tenim un client que fa quaranta anys que ve. Treballar en aquest negoci és proximitat.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom