Gaudir dels “Abanderats” de Tortosa.- En aquesta edició, Badalona farà un pas més en la seva vocació d’obertura i germanor amb l’inici d’una pràctica habitual en moltes activitats patrimonials com és la de tenir ciutats convidades amb les que es comparteixen tradicions. De manera que Tortosa serà la primera ciutat convidada d’honor de la Festa Medieval de Badalona. La seva presència es farà visible a través dels seus espectaculars “Abanderats”, que amb les seves acrobàcies i coreografies de banderes faran vibrar grans i petits, com també es fa a la ciutat italiana de Siena. Les seves actuacions tindran lloc el diumenge 19 d’abril a la Baixadeta de Canyadó, punt culminant de la festa, amb dues propostes perquè ningú no s’ho perdi, a les 11h del matí i a les 18h. Els Abanderats seran la cirereta del pastís d’una Festa Medieval que, com és habitual, s’ha anat desplegant des de finals de març amb un ampli programa cultural: conferències al Museu de Badalona sobre la navegació medieval; contacontes a les biblioteques sobre les aventures del Catxidiable, el nostre particular pirata; i activitats amb visites i itineraris al Castell de Godmar i pel barri de Dalt la Vila, que han permès escalfar motors i estendre la festa per tota la ciutat.
Concentrats en un cap de setmana.- Els actes principals, però, tornaran a situar-se en un únic cap de setmana, el del 18 i 19 d’abril en els escenaris de la Platja dels Pescadors i la Baixadeta de Canyadó, on no hi faltaran els grans clàssics: el Desembarcament Pirata (avui, a les 11h); la Cremada de la Masia (a les 21.30h); i el Pacte de Pau (demà, diumenge, 19 d’abril, 12h). Moments medievals emmarcats en la vigília de Sant Jordi. Enguany, la festa també celebra el primer aniversari del Bou de la ciutat, una figura de l’imaginari festiu que ja s’ha convertit en símbol estimat i integrador, especialment en aquesta festa, i que està buscant el seu espai en d’altres moments de festa de la ciutat.
L’efemèride es commemorarà amb una exposició fotogràfica a la Masia de Canyadó i amb una primera gran encesa amb tons inspirats en el mar badaloní. També serà un any especial per a Bufons del Foc, que enceten el seu 30è aniversari amb una Cremada de la Masia especialment emotiva i espectacular, i amb vestuari renovat per a l’ocasió presentant fa uns dies. Aquest acte amb les colles de diables de la ciutat és un dels més sobreeixits.
Reivindicar el patrimoni medieval.- La Festa Medieval vol fer passes per esdevenir alguna cosa més que una recreació històrica. Des dels seus inicis, és concep com un ritual compartit, un espai on la ciutat es reconegui també, amb un passat medieval per conèixer i reconèixer; i que, des d’aquest punt de partida es retroba i es projecta cap al futur recuperant espais i tradicions que se sumin a la romana. Una celebració que manté viva la memòria, reforça la convivència i recorda que Badalona és una ciutat que creix quan ho fa plegada com ho demostra gairebé el centenar d’entitats convocades a fer realitat la festa. I que en el calendari de tot un any i que amb el potencial de tota una ciutat, hi ha energia i cabuda per reivindicar la Badalona medieval, “Bitulona”. Patrimoni cultural i participatiu que s’entesten en consolidar. Així que quan es tanquin els focus d’aquesta edició, el primer objectiu de l’organització és valorar amb el govern com ha anat i preparar la número vint-i-set des de ja per coordinar i fixar els criteris respecte a la documentació a presentar i les taxes a pagar, vinculades, insisteixen, amb els àmbits comercials que permeten ingressos per assumir les despeses de la Festa. En aquest sentit, també recorden que les subvencions municipals arriben molt tard i no inclouen tots els conceptes.































