La quantitat d’usuaris que utilitzen la xarxa pedalable metropolitana —Bicivia— no para de créixer. L’últim informe recull que la demanda ha crescut un 21 % en cinc anys dins del territori metropolità, de tal manera que el 2024 es van registrar 75.600 usuaris diaris de mitjana. La via pedalable més utilitzada és la 6, que connecta el Port Vell de Barcelona amb Barberà del Vallès, amb més de 16.300 usuaris diaris de mitjana el 2024. Els eixos pedalables que ressegueixen el litoral metropolità també són molt concorreguts: en segona posició trobem la Bicivia 7, que connecta el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels, on es van registrar més de 16.000 usuaris diaris de mitjana. La Bicivia 3, que transcorre per la línia de la costa entre el Prat de Llobregat i Montgat, va tenir gairebé 11.000 usuaris diaris de mitjana l’any passat.
Tenint en compte la variació acumulada entre el 2019 i el 2024 en els punts on s’han pogut recollir les dades segregades per tipus de vehicle (bicicleta o VMP), es produeix un increment del 29 % de bicicletes i del 92 % de vehicles de mobilitat personal (VMP). Així doncs, la intensitat mitjana diària de bicicletes el 2024 ha estat de 14.057, mentre que de patinets elèctrics, de 6.292. Malgrat l’augment exponencial de l’ús dels patinets elèctrics, en nombres absoluts la bicicleta el mitjà de transport escollit per la majoria d’usuaris.
Si analitzem les dades en funció del gènere, la majoria d’usuaris del Bicivia són homes. En total es compatibilitzen un 82 % d’homes i un 18 % de dones. En bicicleta, el 84 % correspon a homes i el 16 % a dones. En patinet, el 78 % són homes i el 22 %, dones.
L’AMB ha portat a terme la 3a campanya d’aforaments a la xarxa Bicivia i és el primer sondeig que es fa postpandèmia. La campanya es duu a terme en dues onades anuals de recollida de dades: una a la primavera (maig) i una altra a la tardor (novembre).
El treball de camp es porta a terme utilitzant dues metodologies: a través d’enquestes a usuaris (comptatges manuals) en diferents punts aleatoris de les vies pedalables i amb dispositius automàtics que compatibilitzen les persones que hi passen. L’AMB en té 41 de repartits equitativament pel territori metropolità, mentre que l’Ajuntament de Barcelona disposa de 22 dispositius sobre la xarxa Bicivia d’aquest municipi.
L’objectiu principal de la campanya és analitzar la demanda i l’ús de la bicicleta i dels vehicles de mobilitat personal (VMP) l’any 2024, així com avaluar-ne l’evolució des del 2019.































