Un videoclub amb ànima de resistència: el Dakar

0
1761

Quan molts ja han oblidat què era anar a buscar una pel·lícula en DVD o VHS, el videoclub Dakar de Pep Ventura continua sent un dels pocs reductes on aquest ritual encara és possible. L’establiment badaloní, que va obrir fa 37 anys, conserva un fons immens: prop de 8.000 títols per llogar i més de 20.000 per a la venda. Ara bé, temporalment el servei de lloguer està aturat, perquè l’equip està immers en un inventari exhaustiu.

El propietari, Jesús Sanz, reconeix que avui el videoclub és més un record que no pas un motor econòmic: “Abans era el 99% de la caixa; ara és al revés: és residual”, explica. Als anys noranta, quan hi havia videoclubs pràcticament a cada cantonada i grans cadenes com Blockbuster, l’activitat era frenètica. Però la irrupció de les descàrregues il·legals i, posteriorment, de les plataformes digitals, va capgirar del tot el negoci.

Davant d’aquesta nova realitat, el Dakar es va reinventar. Avui és també botiga de llaminadures exòtiques (arribades de països com els Estats Units, el Japó o la Xina), ofereix serveis d’impressió, fotocòpies, impremta i fotografia digital. Fins i tot s’hi poden fer fotografies oficials per al DNI o altres documents. “Aquí venem una mica de tot”, diu Sanz, tot i que encara reserva un racó per a les pel·lícules, sobretot pensant en clients grans o en persones que busquen films difícils de trobar a internet o a les plataformes.

100 còpies de la pel·lícula Titanic 

El videoclub ha viscut moments memorables. Un dels més recordats va ser l’estrena de “Titanic”, la pel·lícula més llogada i venuda de la seva història. Aquell dia, van obrir portes a mitjanit, van repartir xocolata amb melindros a tothom i, amb humor, regalaven un paquet de mocadors a qui comprava la cinta. Sanz encara recorda que van preparar 100 còpies per llogar de cop, per cobrir la demanda d’un barri sencer.

De cara al futur, el propietari admet que el destí del negoci és incert. Quan arribi el moment de jubilar-se, creu que ningú voldrà continuar amb la fórmula del videoclub. “Segurament hi muntaran una altra cosa”, afirma, tot i que abans espera donar sortida a bona part del seu fons, ja sigui a la botiga o per internet.

El que té clar és que, més enllà de les plataformes digitals, el Dakar sempre serà recordat com un tros de memòria col·lectiva de Badalona.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom