Ramon Casas visita Badalona

0
413

Margarida Abras, directora del Museu de Badalona

Aquest final d’any hem aconseguit que Ramon Casas vingui al Museu: l’hi podrem veure en un autoretrat de cap al 1890, envoltat de disset obres més que testimonien el seu talent, il·lustren diversos moments de la seva producció i reuneixen dos dels seus temes més celebrats: el retrat i el cartell.

Des de ben aviat, Casas va pintar retrats de familiars i persones conegudes. A l’exposició se’n podran veure de la seva germana Elisa (un dels quals, del 1883, és el més antic del conjunt), del seu cunyat Josep Codina, i dels seus nebots Santiago i Glòria Codina Casas (un dels d’aquesta darrera, del 1929, és el més recent de l’exposició).

Encara en aquest àmbit, hi trobarem personatges famosos, com el gran actor badaloní Enric Borràs o el pintor suec Anders Zorn. Però el que més abunden són les imatges femenines: la Marieta, la jove de l’Estudi d’estiu, o les dones actives que representen la modernitat amb què Casas tant es va identificar: una dama que condueix un automòbil, una altra pintant davant un cavallet, o Teresa Mariani, cèlebre actriu italiana.

Pel que fa al cartell, cal recordar que Casas va ser un pioner, capaç de trobar solucions imaginatives per fer publicitat de productes molt diversos. El cartell dels Jocs Florals de Barcelona ens permetrà admirar la bellíssima Júlia Peraire, aleshores model i més endavant també esposa de l’artista. El de Silicatos Fuster anuncia una empresa situada a Badalona, i també n’hi ha un dels de l’Anís del Mono, amb els quals Casas, de la mà de Vicenç Bosch, propietari de la a fàbrica de l’anís, va contribuir a difondre no tan sols la marca, sinó també el nom de Badalona. Finalment, s’inclou una postal molt poc coneguda, en què una jove chula pren una copeta del nostre anís.

Aquesta exposició ha estat organitzada pel Museu justament per clausurar l’any de celebració del 150è aniversari de l’Anís del Mono i, alhora, per retre homenatge al gran artista que va ser Ramon Casas. S’ha pogut portar a terme gràcies a l’aportació d’obres del Museu Nacional d’Art de Catalunya i de diverses col·leccions particulars: Galeria Gothsland (Gabriel Pinós), família Codina, Marc Martí, Art Hispania, Cercle del Liceu i El Conventet.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom