Comunicat de les entitats badalonines per salvar la Festa Major d’Agost

1971

La Mulassa de Badalona, Típic Ball de Bastons de Canyet, Diables de Badalona, Castellers de Badalona, Colla de Geganters de Badalona, Badalona Bèsties de Foc, Bufons del Foc, Grup de Diables Kapaoltis, Miquelets de Badalona – Colla Trabucaire, Esbart Sant Jordi, Catifaires de Dalt la Vila i la Comissió de Festes de Badalona han emès un comunicat conjunt per tal de poder preservar la Festa Major d’Agost de Badalona.

A continuació, el TOT reprodueix el text de la carta conjunta de les entitats badalonines de cultura popular.

“Les entitats sotasignants tornen a fer un manifest de protecció de la Festa Major. La pandèmia que fa un any i mig que ens malfereix, no dóna treva a la cultura i sembla que la festa se’n ressent més que res. Des del voluntariat i l’associacionisme donem vida a una de les manifestacions populars més antigues de la ciutat, la Festa Major, un bé patrimonial amb més de 550 anys d’història. Com ja es va fer el 2012, els custodis dels entremesos i els balls de la festa volem protegir-la, volem recordar al consistori que el 25 de juliol d’aquell any es va aprovar una moció per reivindicar la Festa Major com a patrimoni de Badalona amb els dos acords rellevants: el primer, que conclou que «l’Ajuntament de Badalona reconeix la Festa Major d’Agost com a patrimoni de la ciutat i vetllarà per la seva celebració, consolidació i projecció de futur»; i el darrer en el qual «l’Ajuntament de Badalona, en no ser l’únic actor de la Festa Major, ha de comptar a la presa de decisions amb totes les entitats i colles que participen i tenen voluntat de prendre part a la Festa Major».

Som més que conscients que hi ha una pandèmia, hem sigut propositius en mirar de mantenir l’activitat cultural, un dret de la ciutadania, des del primer moment de la pandèmia: vam lluitar per defensar unes primeres Festes de Maig confinades, que van ser un model per la resta del país, igual que les Festes de Maig del present 2021, sense oblidar la Festa Major del 2020, que en un format mínim també va ser programada. Al llarg d’aquest any i mig s’ha mirat d’adaptar qualsevol cosa prou simbòlica i ritual per la població, destriant el gra de la palla per poder programar actes, des de la feina voluntària i col·laborativa amb l’Ajuntament de Badalona. Aquesta segueix essent la voluntat. Per això, respectant aquella moció del 2012, considerem que hi ha d’haver un acord municipal en generar una Festa Major de mínims. Les entitats de la Festa creiem en l’ús intel·ligent de l’espai públic, segur, per al desenvolupament de les nostres activitats, que ens identifiquen i són vitals per la ciutat. Confiem en la nostra experiència, i demanem que, programada amb seny i amb les mesures necessàries, la Festa es tiri endavant. Perquè la Festa és part fonamental del nostre patrimoni cultural.

Cal una represa, urgent, de les activitats culturals a Badalona i unes plataformes de gestió cooperativa cultural, que treballin per recuperar la seva vitalitat, molt malmesa des de fa anys i agreujada per la COVID19.”

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom